Worlds, The International i IEM Katowice, czyli trzy najchętniej oglądane imprezy 2019 roku
CS:GO
Dota 2
League of Legends
Reportaże

Worlds, The International i IEM Katowice, czyli trzy najchętniej oglądane imprezy 2019 roku

03.01.2020, 10:03:00

Na dobry początek nowego roku ciekawymi statystykami podzielił się z nami portal esports charts, na którym można się dowiedziedzieć wielu nieoczywistych rzeczy na temat niemalże wszystkich transmisji esportowych. Który event w ubiegłych dwunastu miesiącach był najchętniej oglądany? Kto przyciągnął do siebie największą liczbę widzów? I przede wszystkim – dlaczego liczby wyglądają tak, a nie inaczej?

Na jednej z grafik podsumowujących ubiegły rok transmisji esportowych możemy zobaczyć zestawienie najchętniej oglądanych imprez. Jako kryterium przyjęto łączną liczbę godzin spędzonych przez widzów przed odbiornikami. Nikogo raczej nie zszokuje informacja, że absolutnym liderem zostały Worlds 2019 w League of Legends. Okrągłe 137 milionów obejrzanych godzin robi wrażenie.

Drugie miejsce podium zgarnął inny wielki turniej, czyli The International, który dobił do 88 milionów obejrzanych godzin. Na najniższym stopniu uplasował się z kolei pierwszy tegoroczny Major w CS:GO – IEM Katowice z wynikiem na poziomie 55 milionów godzin. Tutaj jednak warto pochylić się nad kluczową kwestią, mianowicie długością całej imprezy. Worldsy? Ponad miesiąc. The International? Jedynie dziesięć dni. Rozgrywki w Spodku? Nieco ponad dwa tygodnie.

Łatwo można więc wywnioskować, że tak znacząca dominacja Worlds wynika w dużej mierze z samej długości eventu. Do tego trzeba dołożyć prestiż, ponieważ zarówno mistrzostwa świata w League of Legends, jak i IT w Dote2 są niepodważalnie najważniejszymi imprezami dla swoich tytułów. Majory w CS:GO z kolei dawno straciły na wartości, zwłaszcza w obliczu ogromnej konkurencji narzuconej przez niezależne firmy organizujące turnieje.

Nieco inny punkt widzenia pokazuje statystyka mówiąca o największej liczbie jednoczesnych widzów. W szczytowym momencie Worlds 2019 oglądało prawie cztery miliony ludzi, z kolei prawie dwa razy mniej, bo 2.3 miliona wpatrywało się w Fortnite World Cup. Podium zamyka z kolei niespodziewany zawodnik, bo… Free Fire World Series Rio z 2 milionami widzów. Przyznam szczerze, że o ostatniej z tych gier wcześniej nawet nie słyszałem.

I tak dochodzimy do kolejnego fenomenu, bo Free Fire World Series Rio było turniejem rozgrywanym na urządzeniach mobilnych. O ile mam świadomość rosnącej popularności „esportu na komóre”, o tyle nie spodziewałbym się, że w takiej kategorii jak Peak Viewers impreza tego typu będzie w stanie zająć miejsce na podium, wyprzedzając takie wydarzenia jak IT czy MSI. Nie wspominam już nawet o utrzymującym się popycie na Battle Royale, bo ten chyba jeszcze przez długi czas nie zamierza opuścić branży.

Jakby tego było mało, to wszystkie powyższe statystyki nie obejmują oczywiście Chin.

Fot. Riot Games / Colin Young-Wolff