
Śmietanka rapu i gwiazdy Internetu podczas otwarcia The Collective
The Collective to wspólny projekt Dariusza Mioduskiego i Pawła Sabarańskiego. Właściciel Legii Warszawa i współwłaściciel Grail Point uruchomili wspólnie inicjatywę, która łączyć ma społeczności skupione wokół gamingu, sztuki, mody i sportu.
Celem The Collective jest zjednoczenie różnych subkultur i zbudowanie jednej, silnej oraz zaangażowanej społeczności w Internecie, a także poza nim. W realizacji postawionych założeń Dariusz Mioduski i Paweł Sabarański stworzyli na stadionie Legii Warszawa przestrzeń kreatywną – The Box. Plany projektu krążą przede wszystkim wokół produkcji angażujących formatów, w których przenikać się będą moda, muzyka, sport, a także gaming. Ten ostatni ma być zresztą spoiwem łączącym “Kolektyw”.
Pierwsze efekty współpracy zobaczyć mamy jeszcze w tym roku. Zapowiedziano bowiem start dużego projektu autorskiego skupionego wokół gamingu. Udział wezmą nim gwiazdy ze świata Internetu, rapu, mody i sportu.
Podczas inauguracji The Collective, która zbiegła się w czasie z czwartymi urodzinami Grail Point, zobaczyliśmy m.in. Taco Hemingwaya, Bedoesa, Żabsona, White’a 2115, Qry’ego, Stasiaka, Young Leosię, Oliwkę Brazil i wielu innych przedstawicieli polskiego rapu. Na miejscu pojawili się także członkowie Teamu X, Wip Bros czy Wujaszek Liestyle. Nie zabrakło także reprezentantów środowiska esportu – brazylijskiej drużyny Counter-Strike: Globall Offensive z ZeroZero Nation.
Prezentacja odbyła się na stadionie Legii Warszawa, a mówiąc ściślej w The Box – przestrzeni kreatywnej, w której nie tylko odbywać będą się rozgrywki gamingowe, ale również nagrania własnych formatów video i audio. Miejsce promować będzie ponadto wydarzenia łączące sztuki wizualne, modę i muzykę. Jak podkreślają założyciele – “to jedyny znany stadion piłkarski, który stał się również domem dla utalentowanych twórców”.

Taco Hemingway podczas otwarcia The Collective Fot. Rafał Zacny
Głównym inwestorem w The Collective jest Dariusz Mioduski, przedsiębiorca i właściciel m.in. Legii, od dawna angażujący się w projekty z obszaru nowych technologii oraz esportu. Jego partnerem i współudziałowcem w projekcie jest Paweł Sabarański, założyciel Grail Point, który skupia entuzjastów streetwear’u, mody oraz muzyki.
– Wszystko zaczęło się od małego sklepu, który otworzyłem mając zaledwie 20. lat. Dosłownie wyrośliśmy wtedy spod ziemi, nasz punkt znajdował się w piwnicy po warzywniaku. Dziś Grail Point to już zdecydowanie coś więcej niż tylko biznes modowy z fajnymi ciuchami i adresem na prestiżowej ulicy. To przede wszystkim duża, zaangażowana wokół Grail’a społeczność zainteresowana szeroko rozumianą kulturą uliczną, która śledzi nasze działania w mediach społecznościowych i bardzo często w nich uczestniczy, również w organizowanych przez nas aktywacjach offline’owych. Nawiązanie współpracy z tak poważnym partnerem jak Dariusz Mioduski oraz The Collective otwiera przed Grail Point zupełnie nowe obszary działalności – mówi Paweł Sabarański.
– The Collective to przedsięwzięcie, które nie ma jeszcze w Polsce swojego odpowiednika. Spoiwem naszych działań będzie szeroko rozumiany gaming, który jest obecnie najpopularniejszą formą rozrywki wśród młodych ludzi. Dlatego właśnie poprzez gaming, ale również autorskie formaty video oraz wydarzenia specjalne organizowane w The Box, chcemy zbudować zaangażowaną społeczność. Z Pawłem dzieli nas pokolenie, ale łączy spojrzenie na współczesny świat rozrywki, dlatego postanowiliśmy nawiązać współpracę. Grail Point będzie bardzo ważnym ogniwem scalającym projekt z naszą grupą docelową – podkreśla Dariusz Mioduski.
– To będzie wydarzenie bez precedensu i mówię to z pełnym przekonaniem! W tej chwili nie mogę jeszcze przekazać zbyt wielu szczegółów, ale zdradzę, że wspiera nas międzynarodowa ekipa OO Nation, którą tworzą osoby zaangażowane wcześniej w rozwój m.in. FaZe Clan, największej społeczności gamingowej na świecie skupionej wokół topowej drużyny esportowej w USA. Nasz projekt jest bardzo ambitny i wierzymy w jego olbrzymi potencjał – kontynuuje Sabarański.
Marka Grail Point zadebiutowała w 2017 r. i bardzo szybko podbiła rynek mody streetwear’owej, budując wokół swoich działań zaangażowaną społeczność, wśród której znajdują się najbardziej znani polscy sportowcy oraz muzycy. W grudniu 2020 roku Paweł Sabarański pojawił się gościnnie na Weszło Esport w cyklu wywiadów „Niedzielny gracz”.
Zespół The Collective pracuje obecnie nad uruchomieniem pierwszych autorskich formatów video. W planach są produkcje z udziałem gwiazd, które będą poświęcone muzyce hip-hop, ale także ulicznej modzie oraz e-sportowi. Trwają również intensywne przygotowania do inauguracji rozgrywki gamingowej w nowatorskiej formule.
Fot. The Collective / Rafał Zacny
To niest śmietanka rapu tylko jego kożuch, disco rap dla lamusów.